Toekomstvisie

Gepubliceerd: 29-01-2023, gezien: 625 keer
Toekomstvisie

Onduidelijkheid, tegenstrijdigheid, ontwikkeling, verduurzamen, transitie, stikstof, zomaar wat woorden die tegenwoordig veel in het nieuws komen over de agrarische sector. Maar is het allemaal wel zo negatief? Zeker niet, er zijn altijd kansen en juist nu kun je jezelf als ondernemer onderscheiden!

Ondernemen bestaat uit vele vormen en betekent niet alleen kwantitatief groeien. Ondernemen betekent ideeën inbrengen, plannen, prioriteren en beslissingen nemen. In het kort gezegd: in actie komen.

De omgevingsfactoren en locatie van de onderneming spelen hierbij uiteraard een grote rol. Wat op de ene locatie wel kan, kan op een andere locatie weer niet. Zo zullen ondernemingen rondom natura2000 gebieden verwachten dat de regelgeving op hun bedrijfsvoering de grootste impact hebben.  Ondernemers die willen doorgroeien zullen meer nadenken over mestafzet en grondgebondenheid

Stel jezelf altijd de vraag: wat wil ik op deze locatie? Verder optimaliseren en verduurzamen, doorgroeien, verbreden, verplaatsen, stoppen of deelnemen aan een mogelijke opkoopregeling.

Wacht niet op die mogelijke brief of duidelijkheid vanuit de overheid. Trek je eigen plan en bereidt jezelf hierop voor.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een goede toekomstvisie hebt voor de langere termijn. Waar wil je als ondernemer met je bedrijf naar toe, waar wil je over 20 jaar staan. Pas als je de zo vaak genoemde stip op de horizon voor ogen hebt, kun je strategische keuzes maken en de weg er naar toe bewandelen.  Daarbij moet een visie voor de korte termijn dienen om de visie op de langere termijn te ondersteunen. Wanneer ga je bijvoorbeeld beginnen met het starten van een procedure om je toekomstplannen te realiseren? Het maken van een goede bedrijfsanalyse en de mogelijkheden inzichtelijk maken is hierbij van wezenlijk belang om deze vraag te kunnen beantwoorden.

Ondernemen is vooruit zien!

 

Auteur
Stefan van Summeren
Manager / Senior Adviseur Bedrijfslocatie
06 - 22 31 21 90

Theme picker